Om Anne Maria Udsen – danska

Anne Maria Udsen er en dansk billedkunstner, som har bosat sig på Österlen i Skåne efter 25 år i København. Hun fik sin internationale debut fra Sommerudstillingen på Royal Academy of Arts i London i 2001. I Danmark debuterede hun på ”Den Frie” i København i 1995. Hun har bla. andet udstillet på Grand Palais i Paris, Vejle Kunstmuseum, Det Nationalhistoriske Museum og sidst aktuel på Galleri Moment i Skåne med udstillingen ”Brytningar”.

Anne Maria Udsen hører motivisk til generationen af malere, der tager livtag med realismen, dog uden at man helt kan sætte hende i bås. Gamle mesterlige teknikker behersker hun, men anvender dem på en helt egen raffineret måde og med teknikker som hun har udviklet gennem mange år. I mange af de tidlige malerier er inspirationen hentet fra barndommens univers og senere blev dyrene omskrivninger for fatale hændelser i de private gemakker. Anne Maria Udsen arbejder også med indslag af ”sgraffito”, som er en særlig teknik, som ridser lyset frem på en mørk grafitpatineret plade i kridt fra Champagne. Teknikken trækker tråde til antikken.

Om Anne Maria Udsen – svenska

Anne Maria Udsen skildrar element i förfall i bildkompositioner som relaterar till livet och förgängligheten. Hon använder ofta flertydiga objekt som tages ur sitt sammanhang, isoleras och härvid får monumental karaktär.

Anne Maria Udsen arbetar med bladmetaller, som förändras och utvecklas under kemiska processer och som hon blandar med oljemåleriet. Denna teknik ger hennes verk en spännvidd och en abstrakt dimension, så att de ofta framträder tredimensionellt i overgången mellan figuration och abstraktion.

I en verklighetsiakttagelse kombinerad med aningar och föreställningsförmåga, skildras element i förfall i bildkompositioner som relaterar till livet och förgängligheten. I verken behandlas livets cykler med födelse, växt, åldrande och död.
Anne Maria Udsen undersöker gränslandet mellan människans byggprocesser och naturens nedbrytande krafter, och finner där förgänglighetens skönhet.

Hun ifrågasätter ofta samtida samhällsföreteelser i sina verk: Industribaronens barndom (djuretik) 1997-98, Outwit (barndomens minnen) 1998-99, Under huden (kvinnokroppen och kroppsideal) 2002-07 samt Genesis (genmanipulation) 2013-14.

Anne Maria Udsen (1967) är verksam på Österlen, efter 25 år i Köpenhamn. Debuterade på Efterårsudstillingen ”Den Frie” i Köpenhamn (1995) och internationell debut på Royal Academy of Arts i London (2001). Utställningar i urval: Grand Palais i Paris, Ljungbergmuseet, Vejle kunstmuseum, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg slott etc. Representerad på bland annat Horsens Kunstmuseum, HSM Industri, Roskilde business College etc. Officiella borgmästarporträtt finns i bl.a. Köpenhamns Rådhus och Thisted Rådhus i Danmark.

Uddrag af anmeldelser

”Anne Maria Udsens fortällinger bevæger sig i flere planer og hun arbejder med forgängelighedens klassiske tema, men formår at omsätte genren i et moderne formsprog, så at billeder tager fat i anklerne på mennesker.”

”Anne Maria Udsens porträtter er konfronterende, men aldrig udleverende og med sin originalitet er hun en väsentlig bidrager til en fornyelse af det realistiske udtryk på den nordiske kunstscene.”

I Mondo Sinistro

” …I Anne Maria Udsens gengivelser af fx køer er vi langt fra de kærlige skildringer af et af de mest danske husdyr. Det, som vi har taget til os som vores frænde, fordi vi så gerne vil have, at der er så dejligt ude på landet. Som kunstnere har fortalt og folkelige filminstruktører gentaget til klicheen. Uden at vi betvivler den. Anne Maria Udsens minutiøst malede køer er foruroligende ens. De ligger ikke henslængt på markerne, de drikker ikke af den lille bæk, de står ikke i modlys. De er gale – og de er true(n)de. I hendes skildringer af mennesker kastes et stærkt teatralsk og ligeledes foruroligende lys på sære scenerier, der antyder traumatiske konflikter mellem mennesker og mellem børn og voksne…”

Torben Weirup, Dansk Kunst 2001

“…Anne Maria Udsens malerier imponerer. De er udført med hårfine strøg, eminent farveblanding og mesterlige skyggeeffekter. Flere af dyrene i serien Industribaronens afkom har så stærke menneskelige træk, at man spørger sig selv: Hvad er det egentlig vi gør ved dyrene? Et svin har så spørgende øjne at man fornemmer spørgsmålet: Hvorfor?…”

Hans Christian Nielsen, Dansk Kunst. 2002 (i uddrag), Nordjyske stiftidende